Text Neck | تهدید بزرگ برای نوجوانان

Text Neck | تهدید بزرگ برای نوجوانان

امروزه استفاده از تجهیزات الکترونیکی مانند تلفن همراه هوشمند، تبلت و لپ تاپ، جز لاینفک زندگی و تقریبا یک ضرورت بوده و بسیاری از فعالیت های اجتماعی، کاری، حرفه ای، آموزشی و تحصیلی بدون آنها امکان پذیر نیست و حتی بازی های رایانه ای، اصلی ترین جایگاه را در اوقات فراغت پیدا کرده اند!!

گرچه چنین تغییری در سبک زندگی می تواند اثرات مثبتی را ایجاد کرده باشد اما نحوه استفاده از آنها آسیب های بدنی و به ویژه مشکلات اسکلتی عضلانی فراوانی را به همراه آورده است که شاید متداول ترین آنها آسیب به نواحی گردن و نواحی بالای شانه ها با علائمی مانند درد، خشکی، سوزش و .. در این نواحی می باشد.

مسلما وضعیت خم بودن زیاد، یکنواخت و طولانی سر و گردن در حین مشاهده صفحه تلفن همراه، تبلت و یا رایانه های شخصی عامل اصلی ایجاد کننده چنین مشکلاتی است . وضعیتی که امروزه با واژه های مختلفی مانند-Tablet Neck -Text Neck  iPad Neck-Tech Neck از آن نام می برند.

واضح است که با افزایش زاویه خم بودن گردن، وزن سر نیز افزایش پیدا می کند بطوریکه در زاویه 37 الی 47درجه خم بودن گردن (زوایای متداول گردن درText Neck) وزن سر به حدود 20 الی 25 کیلوگرم (برابر با وزن تقریبی یک کودک7 ساله!) افزایش می یابد. 

برای کنترل چنین نیروهایی، انقباض عضلات پشتی گردن ( اکستانسورهای گردن) ضروری است اما ایجاد چنین نیروهای حمایت کننده برای مدت طولانی (غالبا بیشتر از 10 دقیقه!) قطعا خستگی و اسپاسم عضلانی و گردن درد و در دراز مدت به علت ضعف عضلانی (+ لیگامانی)، عدم پایداری ستون مهره های گردنی را ایجاد می کند.

از آنجاییکه امروزه گروههای سنی نوجوان و جوانان (و حتی کودکان!!) گروه بزرگی از کاربران این تجهیزات را تشکیل می دهند، متاسفانه در آینده نزدیک شاهد کاهش سن ابتلا به دردهای اسکلتی عضلانی، پوسچرهای غلط (مانند قوز ناحیه پشتی)، نقاط ماشه ای، استئوآرتروز و …خواهیم بود.

از این رو داشتن اطلاع و آگاهی از وضعیت های صحیح و تاکید بر رعایت بهداشت ستون مهره ها  به تمامی اقشار جامعه به ویژه نوجوانان، جوانان و افرادی که دارای سابقه گردن درد هستند، از وظایف مهم همکاران فیزیوتراپیست جهت پیشگیری از چنین آسیب های اسکلتی عضلانی می باشد.

توجه به پوسچر صحیح گردن و زاویه دید مناسب، استفاده از Stand Phone Holder، استفاده از صندلی دارای تکیه گاه و پشتی سر، عدم استفاده طولانی مدت، تغییر وضعیت بدن در حین استفاده و انجام ورزش های متداول برای تقویت نواحی گردن و شانه و …از نکات مهم هستند.

توصیه می شود همکاران فیزیوتراپیست و سایر علاقمندان مقاله مرتبط به مباحث ذکر شده به ویژه در رابطه با توجیهات بیومکانیکی Text Neck را از لینک زیر دانلود بفرمایند.

برای مشاهده نظرات و قرار دادن کامنت یا پرسش باید ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید یا حساب کاربری جدید ایجاد کنید (در ۱ دقیقه) و مجددا به این صفحه بازگردید.

کلاس های درحال ثبت نام

۸:۳۰ جمعه ۲ تیر ۱۴۰۲

( برگزار شده )

پایان ثبت نام