صندلی کوادریسپس: درست یا غلط؟

QT Cover

صندلی کوادریسپس: درست یا غلط؟

صندلی کوادریسپس(Quadriceps Table: QT) وسیله ای بسیار متداول در کلینیک های فیزیوتراپی برای تقویت عضله چهارسررانی (Quads) می باشد. قرار گرفتن بیمار بر روی این صندلی و انجام حرکت فلکشن (مثلا 90 درجه به اکستنشن کامل) بر علیه یک مقاومت خارجی روش متداول استفاده از این صندلی است.

اما باید توجه داشت که فشار نامناسب بر روی مفصل پاتلوفمورال (PFJ) به ویژه در بیمارانی که به علت ضعف عضله Quads یا هر علت دیگری دارای حرکات نامناسب پاتلا در ناودان بین کندیلی فمور در طی حرکات زانو هستند(patellar maltracking)، می تواند آسیب بیشتری را در مفصل ایجاد نماید.

نیروهای فشاری بر روی PFJ تحت تاثیر نیروی عضلانی Quads و تاندون پاتلا قرار داشته و بر حسب زوایای مختلف مفصل زانو، متفاوت می باشد. بیشترین نیروی فشاری وارده بر PFJ در زوایای 90 الی 60 درجه فلکشن است.

گرچه در این زوایا، برای مقابله با نیروی های فشاری، سطح تماس پاتلا با کندیلهای فمور نیز افزایش می یابد اما در صورت وجود patellar maltracking، مثلا به علت جابجایی بیشتر پاتلا به سمت بیرون (به علت عدم هماهنگی نیروهای عمل کننده روی پاتلا)، سطح تماس کمتر و میزان نیروی فشاری بسیار بیشتر می گردد.

Source: Knee Pain and Patellofemoral Pain Syndrome

حال اگر مقاومت خارجی نیز در طی حرکات زانو افزایش یابد (همان روش تمرین Quads هنگام استفاده از QT!!) نیروهای فشاری بر روی PFJ بازهم بیشتر شده و می تواند در زوایای مختلف حرکتی مفصل زانو به ویژه در زوایای 90 الی 60 درجه، به مفصل PFJ آسیب وارد کند.

گرچه انجام تمرینات تقویتی در30 درجه آخر فلکشن به اکستنشن (Terminal Extension) با QT مشکلی ندارد (به علت تماس بسیار کم پاتلا با فمور) اما برای سایر زوایای حرکتی (به ویژه 90 الی60 درجه) توصیه می شود تقویت بدون حرکت مفصلی و به صورت ایزومتریک، بر علیه مقاومت و در زوایای مختلف صورت گیرند.

امروزه روش های بهتر و امن تری برای تقویت عضله Quads وجود دارد که تقریبا تمامی فیزیوتراپیست ها با آنها آشنا هستند که می تواند جایگزین استفاده از QT باشد.

از این رو، این پرسش وجود دارد که چرا علی رغم عدم کارآیی مناسب QT، فضا گیر بودن آن با توجه به گرانی ملک، هزینه خرید تجهیزات و … هنوز هم برای تاسیس کلینیک فیزیوتراپی اصرار به خرید و بودن آن در کلینیک های فیزیوتراپی وجود دارد؟  

برای مشاهده نظرات و قرار دادن کامنت یا پرسش باید ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید یا حساب کاربری جدید ایجاد کنید (در ۱ دقیقه) و مجددا به این صفحه بازگردید.

کلاس های درحال ثبت نام

۸:۳۰ جمعه ۲ تیر ۱۴۰۲

( برگزار شده )

پایان ثبت نام